Dog var hans intention blot at fjerne frygten for guder og guddommelig indblanding i det jordiske liv - han skrev således: "vi bør ikke frygte guder fordi de blander sig ikke, og ville aldrig blande sig, i vores verden" (we should not fear the gods because they do not, and never would, intervene in our world).
Han var altså nærmere en deist, som forsøgte at fjerne gudsfrygten hos folk, end en ateist der havde indset, at guder blot er (og var) skabt af mennesker for trøst. Opfundne formildende omstændigheder i forhold til livets barske realiteter og dødens forestående virkelighed - den eksistentielle frygt som ofte omtales som "angst" (eller ligefrem "dødsangst").
Interessant nok var han yderligere inde på, at døden ikke skal frygtes. Dette underbyggede han blandt andet med "symmetri argumentet": frygten for et evigt "efter-liv" skal ikke frygtes mere end det allerede overståede "før-liv", altså tiden før vores fødsel. En tanke som tilhængere af "sjælen" bør følge en ekstra gang - for hvor var denne "sjæl" før vi blev født?
Lad mig svare: højst sandsynligt var vi intet, ligesom vi igen skal blive intet når vi dør. Der findes ikke en "sjæl" eller en "ånd", men et sind som i al sin enkelthed er fysiske processer i hjernens kringelkroge. Gør dig ikke falske forhåbninger om andet - det er ganske enkelt usandsynligt (jf. moderne hjerneforskning).
Udnyt og nyd i stedet det eneste liv vi med sikkerhed har!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar