Min holdning er, at "kristendomskundskab" skal ersattes af et fag som "filosofi", "livsanskuelse", "idehistorie" eller lignende, som forbereder børnene på et liv som moralsk ansvarlig samfundsborger - gerne med lidt underholdning fra religionernes mytologiske verden, men ikke så meget, at basale ting som menneskerettighederne glider ud i glemslen!
Et fag som "samfundsfag" tildeles i folkeskolen langt færre timer sammenlagt, end et ubrugeligt fag som kristendomskundskab. Hvad siger det om vores vision for de kommende generationer - at de skal være dygtige til at genfortælle myter og sagn, og synge "hellige" salmer, end at forstå vores samfundsform og etiske/moralske/værdimæssige grundlag?
Hvad med at droppe konfirmationsforberedelse og lave en "menneskerettigheds-forberedelse" i 6./7. klasse i stedet - SE DET VILLE MAN KUNNE BRUGE TIL NOGET I VIRKELIGHEDENS VERDEN!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar