6. april 2009

Skoleelever kender ikke menneskerettighederne

DR kan berette, at kun 49 procent af eleverne i 8., 9. og 10. klasse ved, hvad FN's verdenserklæring om Menneskerettigheder er... Så er det man undres over hvorfor hulen der spildes tid på "kristendomskundskab" og undervisning i lignende overtro, når de unge mennesker ikke engang lærer noget så basalt og fundamentalt som menneskerettighederne? Hvorfor spilde tid på "konfirmationsforberedelse" når der kunne opbygges en forståelse for basale rettigheder og moralske erklæringer, som langt overgår de ubrugelige 10 bud og lignende religiøst vrøvl.

Min holdning er, at "kristendomskundskab" skal ersattes af et fag som "filosofi", "livsanskuelse", "idehistorie" eller lignende, som forbereder børnene på et liv som moralsk ansvarlig samfundsborger - gerne med lidt underholdning fra religionernes mytologiske verden, men ikke så meget, at basale ting som menneskerettighederne glider ud i glemslen!

Et fag som "samfundsfag" tildeles i folkeskolen langt færre timer sammenlagt, end et ubrugeligt fag som kristendomskundskab. Hvad siger det om vores vision for de kommende generationer - at de skal være dygtige til at genfortælle myter og sagn, og synge "hellige" salmer, end at forstå vores samfundsform og etiske/moralske/værdimæssige grundlag?

Hvad med at droppe konfirmationsforberedelse og lave en "menneskerettigheds-forberedelse" i 6./7. klasse i stedet - SE DET VILLE MAN KUNNE BRUGE TIL NOGET I VIRKELIGHEDENS VERDEN!

Ingen kommentarer:

Mening med livet, nihilisme og døden

Følgende indlæg blev bragt på religion.dk d. 23/2-2012, hvor jeg blev bedt om at besvare 3 spørgsmål om ateisme. Spørgsmål: Kære brevkass...